fredag den 15. november 2013


 
Opsamling på vores pædagogiske produkt

Målet med vores projekt er at eleverne tilegner sig nye sociale og personlige kompetencer og for styrket nogle af deres allerede tilegnede sociale og personlige kompetencer. Vores kuffert er midlet til at skabe nogle rammer for læring af sociale kompetencer og derved forhåbentligt klæde individet bedre på til at samspille, om det så er i fysiske forhold eller færden gennem digitale medier. At skabe nye eller styrke eksisterende sociale kompetencer og forståelse for hvad det vil sige at have en god relation og derved blive bedre rustet.

Børnene skal lære, ikke kun hvor egne grænser går, men også hvornår de rammer andres. At man tager et medansvar for at ”naboen” også trives.

Tidligere var børn hjemme og lege, dette betød, at børn legede i deres nærområde, med de børn der nu var tilgængelige der. Dette havde den betydning, at børn ofte legede i store flokke og på tværs af alder. Større børn påvirkede og opdragede de mindre børn. (learing by dewey eller situeret læring) Man fik en anden relation til hinanden, noget respekt og mangfoldighed. Det var ikke blot i skolen, men også udenfor dette rum. Man delte flere fælles oplevelser og der igennem måske også en større forståelse og rummelighed, som igen kunne give mulighed for et friere miljø at færdes i som enkelt individ. Dermed ikke sagt at bandeord, drillerier ol var en mangelvare.

I dag passes mange børn i aldersopdelte institutioner, hvilket betyder, at børnene ikke har større børn som rollemodeller og som naturlige ledere. Måske derfor opstår der ofte konflikter i børnegrupperne. Der lægges samtidig mere vægt på hvad det enkelte barn skal opnå og måske ikke så meget på måden. Det er egoet og ikke individet som en del af noget. Børneflokken er blevet mindre i hver familie og flere ene- og ønskebørn er kommet til, hvilket også kan skabe ”me, myself and I” - problemer. Konflikter kan vi ikke komme udenom, men det handler om at give værktøjer til at kunne løse dem på en hensigtsmæssig måde og derved har vi tænkt nogle sociale kompetencer ind da det kan være sværere at mobbe/tilsvine eller andet, hvis man har en god relation til hinanden.

 
Sammenhold, sammenhold, der er intet som sammenhold…….

 
Vi må erkende at vores samfund har ændret sig og stadig gør, hvad enten vi vil det eller ej. I vores gruppe var vi ret hurtigt enige om, at de sociale kompetencer er vigtige. At man kan færdes blandt hinanden og skabe rum for hinanden, respekt og plads. En smuk tanke om at vi ikke behøver være ens, for det er vel forskellene der skaber udviklingen? ”Det er bare noget vi leger” kunne tænkes at skabe nogle afslappet rammer, for disse processer, at kunne grine og have det sjovt. Der vil altid være undtagelser, men muligheden for det er til stede. Vi holder på at den gode relation, vil skabe bedre sammenhold, bedre plads til individet, mangfoldigheden, bedre indlevelse og forståelse. Måske vores produkt kan redde fortabte generationerne? MON DOG! Men vi håber at kunne give et lille bitte stykke værktøj med i kassen, som kan skabe relationer og derved bedre trivsel og færden, både i og udenfor de digitale medier, som ca. er halvdelen af vores daglige kommunikation.

Børn har også en meget travl hverdag og de formes/dannes til uddannelses systemet, de har derfor mindre mulighed for at lære at lege og omgås hinanden og dermed løse konflikter.

Børnene skal derfor, gennem deres udvikling, gennem legene i Vennekufferten, lære selv tage ansvar for klassens trivsel (dannelse)

Kufferten lægger op til social situeret læring, det vil sige at eleverne måske vil lære sociale færdigheder ved at deltage i legene og ved at deres lærer/pædagog instruerer dem og deltager i legene. Det er formålet, at de relationer de opbygger gennem legene i vennekufferten, vil de bygge videre på udenfor aktiviteterne.

Vi overvejer, at ændre navnet på vores projekt, da vi gennem vores arbejde og overvejelser omkring produktet, er kommet frem til, at ”Vennekuffert” måske bærer for meget præg af ”to” og ”nære venskaber” og ikke så meget af ”det store fællesskab” som vi jo gerne vil have at kufferten skal være med til at bringe. Vi havde tænkt lidt over kammeratkufferten eller KK’ern da vi syntes kammerat er lidt mere åbent end ven.

                          Det var alt for denne gang tak for nu og husk det jo bare noget vi leger…

1 kommentar:

  1. Det handler om at blive bedre til at udnytte den viden, der allerede eksisterer, og dette gøres ved at sikre, at den der har behov for viden får adgang til viden hurtig og nemt. Det lyder jo i og for sig meget enkelt.

    besøg siden her http://www.paedagogipraksis.dk/

    SvarSlet