De digital medier, der i stigende grad fylder dagsorden i dagtilbud og i skoler og i fritiden, er en del af den nye mediekultur Vi må formode ud fra teksten at det her er pædagogens arbejde at komme med redskaber til færden i de nye medie/ legekulture.
"Pædagoger og lærer har til alle tider og i ethvert samfund stået over for denVores kufferts mål er at danne ramme, for udvikling, samt give kompetencer i at begå sig i den nye legekultur og færden på digitale medier. Ved at skabe rammer for sociale kompetencer f.eks: samarbejde, respekt, tillid, o.s.v så håber vi at børnene får nogen værktøjer med sig ud i nogen andre sociale arenaer og kan begå sig hensigtsmæssigt i forhold til de normer samfundet sætter.
opgave at hjælpe den opvoksende genration med at tilegne sig de kundskaber, færdigheder og personlige egenskaber, som den pågældende kultur anser for at være nødvendige. Men det brændende spørgsmål, vil altid være hvilke kundskaber, færdigheder, holdninger, adfærsmåder og personlige egenskaber, man anser som nødvendige." (Broström, s. 377)
( p.s det blev en lang tirsdag)
Godt at se I har fået Balslev og Jessen på banen. I finder mere om børnekultur og børns kultur i DKK bogen (red. Mogens Sørensen). Overvej også teksten om mediekultur fra samme bog.
SvarSletI må gerne uddybe hvordan I kobler vennekuffert med digitale medier. Umiddelbart kan man indvende at det havde været mere nærliggende at lave et digitalt produkt, såfremt det er formålet at gøre børn mere kompetente i at færdes og agere i den nye mediekultur.
Ps. en vældig fin præsentation af jer selv: "Vi er de fantastiske 5..." osv. :-)
Vores produkt er ikke en brugervejledning i opførsel på digitale medier, men mere generelt det at behandle hinanden ordentligt, lige meget hvilken arena man befinder sig i, om det er så er IRL eller via digitale medier. Vi mener, at der er behov for nogle grund principper i det at være venner/ havegode relationer, som evt. styrker måden man færdes på i andre sammenhæng.
SletSå vi tænker, at hvis 97 % af vores kommunikation er Nonverbalt, så må det være vigtigt, at man færdes i de rum, hvor det læres og ikke kun som det talte sprog, som den digitale kommunikation må siges at være, hvis vi ser bort fra webcam, som ikke bruges ofte og div. smilende ansigter, kastet med rund hånd. Vi mener ikke at den digitale verden kan stå alene, da der går afkodning til grunde. Derfor har vi valgt et produkt, som hovedparten af alle mennesker kan deltage i og har adgang til, uden at det koster.