Der er flere definitioner på kommunikation, alle definitioner indholder dog sprog som et element, altså ord og sætninger.
En model for kommunikation, kunne for eksempel være transportmodellen
Afsender->Budskab->Modtager
Dog er der meget kritik af modelen, at den for simple, og naiv
Der så ledes sket en ændring i opfattelse af kommunikation, som blandt andet Jensen og Ulleberg har opstilet et skema for.
Før opfattede man kommunikation som overføring, for eksempel i transport modelen, antog man at læren ved blot monologisk at tale kunne overføre viden til eleven. Nyere opfattelse af kommunikation opfatter det som cirkulær og dialog.
Derfor har Osgood og Schramms lavet en nyere model, den cirkulære kommunikations cirkel
Hvor det er en proces, hvor person (f.eks. person 1), koder et budskab, som den anden så dechifrer (afkoder) , percipere (tolker) og ud fra den forståelse, sender person så et svar, ved først at kode det og person 1 dechifrer (afkoder) og sådan forsætter det hele samtalen igennem
I forhold til vores vennekuffert sker dette, når læreren/pædagogen kommuniker til eleverne, men det sker også når de i lege, som for eksempel ildebrand, skal kommunikere med hinanden.
Det vores intention at den kommunikation de har gjort via legene, har ført til, at de har udviklet en kommunikativ kompetence, men også interesse for at kommunikere med sin klasse for derved at skabe et fællesskab.
Kommunikation kan også foregå som samtale, Dvs at parterne ikke bare taler til hinanden, men også er indstillet til at lytte til hinanden. Vi ønsker at vores vennekuffert kan åbne op for lysten til samtale eleverne imellem. Det er målet, at elevernes nyopdaget viden om hinanden, skal give lyst og interesse til at vide mere og at eleverne dermed vil indlede samtaler udenfor aktiviteten.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar