Dannelse.
Det
kan virke lidt abstrakt og diffust. Det er en sammenfletning og
balance mellem flere ting, en bog med åben slutning og genstand for
forvirring. Mange ser måske Emma Gad for sig, takten og tonen i de
gamle dyder, men vil de passe ind i vores morderne samfund og
pulserende ungdom, som konstant er i udvikling. Vi har sat os for at
blive lidt klogere på indholdet i dette ord : DANNELSE. Derfor har
vi i tankens mulm og mørke fået dette eksklusive og helt igennem
fiktive interview op at stå med, ingen ringere end Bent Madsen og
Arne Mortensen, forfatterene bag bog ”Dannelse
og socialisation” fra
1988.
”Velkommen
til. Lad os gå lige til sagen. Hvad kan vi bruge dannelse til?”
”Først
og fremmest som et hot emne for debat. Dernæst kan man kalde
dannelse for et sæt ”regler”, for vores færden i verden.
Interaktion, samspilsregler, personligt og samfundsmæssigt. Et
begreb vi skal have op til diskussion, så det passer til de
samfundsnormer vi lever under, i forandring, kritisk. Vi skal ikke
blot tilpasse os og falde for autoriteter, uden at stille
spørgsmålstegn.”
”Okay.
Hvordan får vi så fat i denne populære dannelse?”
Jo
ser du. Jeg kan lige hurtig lave en lille didaktisk model, så det
kan give et bedre overblik. Nu skal du blot se.........”
”Den
tror jeg vi kigger på bagefter. Ja vi kan jo kalde det en form for
bilag. Men er det rigtig forstået, at det drejer sig om 3 store
begreber ? Myndighed, Autonomi og Ansvar, alle forbundet i en slags
trekant, som uløseligt hænger sammen i forståelsen af begrebet
dannelse. Nogle faktorer der bør være til stede for at kunne hævde
man er et dannet menneske.”
” Ja
det kan man godt sige.”
” Kan
det forstås som, at vi som individer både skal være selvstændig
tænkende/tage styring over egne handlinger/selvrealisering, følge
nogle samfundsnormer, men dog forholde os kritiske, trods det måske vil være
nemmest blot at lade sig styre?”
”Ja
det kan man godt sige.”
” Jamen
det er jo fint nok. Så for at dreje samtalen lidt, vil vi høre, om
I mener, at vores pædagogiske produkt kan være et redskab til at nå
dannelse og i så fald hvorfor?”
”Ja
det kan man godt sige”
(Ej
pjat, men vi må antaget, at selv kloge mennesker har en form for
humor, så her griner alle)
” Man
kan kigge lidt på det som en værktøjskasse med værktøj. Jo
mere værktøj (kompetencer) du har, jo flere forskellige jobs kan du
søge og have mulighed for at udføre (dannelse) Det er jo ikke nok,
at du kun kan betjene kniv og gaffel, men derudover ikke magter ret
meget andet, det er der ikke meget dannelse i.
Så
fik vi den på plads folkens. Ud og fyld værktøjskasser op med det
bedste indhold, så nutiden- og fremtidens unge mennesker kan begå
sig, som dannede mennesker. Og glem ikke at det er en proces som vare
hele livet, så aldrig stoppe med at finde nyt værktøj. Vi siger
farvel og tak for denne gang og vender måske tilbage.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar